Jag: Telemarketingförsäljarnas avbrott?

När man driver egen rörelse (företag) så sker något magiskt från första dygnet när papperna är klara med bolagsverket. Du har knappt börjat författa på SKVs blankett för ansökning om F-skatt, moms och arbetsgivare. Du funderar fortfarande på hur du ska utforma det, vilka belopp du ska ange, hur mycket vinst och bolagsskatt du tänker betala och så vidare, och så vidare.

Förmodligen så är du ensam, eller delägare så några egna kollegor har du kanske inte i ditt eget företag, men nu händer något magiskt. Vips. Hade du inte telfonkompisar förr, så har du det garanterat nu.
Nu har hela telemarketingsvergie fått dina uppgifter, och registreringsbeviset från bolagetsverket är fortfarande tryckljumet. Du sitter antagligen med SKVs blankett för F-skatt, moms och registrering av arbetsgivare när första samtalet kommer. Och eftersom du har varit noggrann så har du angett ett telfonnummer som du vet att du besvarar för registreringen hos bolagsverket. Detta är just det telefonnummer som i första hand komeer att plågas, genom försäljning i flertalet led. Kan man kalla det för trafficing av telefonnummer?

Det är nu det börjar, alla vill sälja något, allt från tvättmedel, spolarvätska, bilschampoo, avfettning, tvålar, välgörenhet, kontorsmaterial, hemsidor, webbhotell, abbonemang av alla dess slag dock vanligast telfoni, internet och listan kan göras hysteriskt lång. Och givetvis marknadsföring och annonsering i alla dess märkliga kataloger och tidsskrifter som du kanppt visste fanns, och inte att förglömma: det omtalade yrkesregistret har återkommit på marknaden.

Den ena är naturligtvis bättre än den andra, och alla har bättre erbjudanden än andra. Varför inte marknadens bästa telecomlösning med telefon och allt med bindingstid på 36 månader? Nja, skulle inte tro det.
De flesta telemarketingbolag har ett sorts manuskript som deras säljare ska använda, och följa för en lyckad affär. En del har till och med så avancerat att man i manuskriptet har lagt in personlig information om den presumtiva köparen (du) så att man kan lättare få ett personligt band. Säljaren kan tex säga att han eller hon själv bor i samma stad/samhälle och betyrar att produkten är genuin och fungerar kanon. Det brukar också vara så att man gärna väver in det som att säljaren i förlängningen blir personlig kontaktperson för den tecknade produkten, och då i hopp om den lokala ankytningen ska ge bra utfall.

Nåväl. Har du överlevt den första vågen av terrorsamtal så följer naturligvis välgörenhetsföretagens samtal, där man säljer diplom i något hemligt, oklart, oredvisat sätt i utbyte mot att några ska få trafikvestar eller cyckelhjälmar till någon skola eller dagis som är väldigt ospecificerat. Det finns andra metoder där man kränger lågpris kontorsmaterial med någon flashig "make-help" dekal och säger att det är till välgörenhet.
I tätt följd av dessa, så kommer alla dessa företagarföreingar. Den ena efter den andra med sina helt klart egna sakfrågor. Ofast är det inte små problem, med klara lösningar, utan det handlar mer om gigantiska, rent utav sagt politiska frågor som garanterat kräver grundlagsändring. Mot medlemskap så är man med för sakfrågans skull, till att man till överprs annonserar i någon tidsskrift som maninte visste fanns, eller vilka som får den.

Har man klarat av ett år, så ska man inte tro att det blir lindrigare. Det fortsätter, om och om igen. Same procedure as last year, liksom. Har inte sluga försäljare redan försökt med frasen "hej, jag ringer från xx och vill bara kontrollera era uppgifter från förra året" så kommer den nu. Inte helt ovanligt är det att förra året så hade du inte ens någon rörelse, och kan omöjligt vara med. Men enligt deras noteringar så var du med. Kontrollen blir en väldigt luddig beställning, och så sitter man där.
Det är inte heller ovanligt med luddigt formulerade orderbekräftelser från olika suspekta kataloger och register, som knappt någon vet att de finns.

Nåväl. Här om dagen så ringde den en trevlig tjej från något som jag inte kommer ihåg namnet på, och syftet var att sälja mig en tjänst som höll telefonförsäljare borta. Spännande! Och detta kan ju omöjligen vara gratis. För man beskrev sin tjänst mer som en idell kamp mot föräsljning av telefonnummer. Intressant i sitt slag kanske.
Till det fashionabla priset av 995 plus moms per år så skulle säljarna var väck. Dock så hade man egentligen ingen garanterad leveranssäkerhet. Så det kändes lite osäkert.
Jag förklarade snällt för den trevliga tjejen att säljare kan faktiskt var rätt underhållande. Man kan stjäla deras arbetstid till ingen nytta, och låta dem hoppas på en affär. Alla vet att samtal som går över 15 minuter och inte slutar i affär är en ren katastrof. Så nöjet består i att tala runt om saken, långa utlägg och förklaringar. Sitter jag dessutom på kontoret så åker motmanuskriptet fram, några gånger har jag kommit halvvägs innan säljaren ger upp och lägger på själv, en har jag nog avklarat helt. Det är riktigt kul. Så snällt förklarat för den trevliga tjejen så kunde jag ju inte offra detta nöje, genom att betala för något halvosäkert. Och å andra sidan så kan man göra något så osvenskt som att bara lägga på luren om man inte har tid, eller lust. Busenkelt och gratis!

Det här med telemarketing och värdelösa tjänster, verkar vara en bransch att kunna göra snabba pengar i, för jag har svårt att tro att det finns fler som mig. Säg att nu de här eller cyckelhjälmskampanjen får napp på i alla fall 7 av 10, då har man rätt bra avkastning på ett laserutskrivet diplom med en bläcksignatur och porto. Fast å andra sidan så tror jag inte att det slår en kopp kaffe, eller kokt/grillad korv med bröd. Men bra nära.

Tänk på, i all välmening, att aldrig klämma ur en mening som kan uppfattas som en beställning, tacka vänligt men bestämt nej. Enkelt.

Dagens visdomsord "det är bara om man börjar, som det omöjliga kan bli möjligt"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0